mandag den 8. november 2010

F.E. Higgins: Knoglemagi

Originaltitel: The Bone Magician
Forfatter: F.E. Higgins
Serie: Tales from the Sinister City #2
Forlag: Pan Macmillan
Sideantal: 304
Udgivet: 07-03-2008
Oversat til dansk: Knoglemagi
Læst på: Dansk
Stjerner: 5/5

Pin Carpue er en ung dreng, hvis far er stukket af fra byen Urbs Umida. Beboerne tror, at faren står bag mordet på Pins onkel Fabian, hvilket sætter ham i en umådelig dårlig situation. Han står nemlig tilbage ene og alene, da hans mor er død, og han bor på sydsiden af byen. Den ildelugtende og usle side, hvor flodens stank næsten kan vække de døde til live. Selvom, han ikke kan tro på, at hans far er en morder, så kan han heller ikke se nogen mening i hans forsvinding.

For at tjene til dagen og vejen går han i arbejde som ligvogter hos kistemageren og bedemanden Goddfrey Gaufridus. Her ser han en aften et makkerpar bestående af en gammel mand og ung pige, som opvækker liget af en kvinde, så hun kan tage afsked med sin elskede. Dette både chokerer og fascinerer ham. Den kriminelle by Urbs Umida byder på alt fra sære vanskabninger, som udstilles, til knogler, der får liv i sig igen. Pin får nye venner, imens han forsøger at opklare de ting og sager, der sker omkring ham. F.eks. bliver flere og flere lig fundet i floden Foedus, som Sølvæblemorderen er skyld i. Den hæslige og indebrændte journalist, som skriver for byens avis, beskylder Pins far for disse forbrydelser...

Knoglemagi er 2. bind i en fantasyserie. Den er selvstændig, men jeg anbefaler, at man læser første, da den foregår nogelunde parallelt med historien i Den Sorte Bog, 1. bind. Jeg kan godt fortælle jer, at jeg har nydt hver side af denne realistiske fantasybog. Lige fra første side bliver man som læser hevet ind i Pins verden, der er fuld af mystik. Forfatteren til bogen F. E. Higgins beskriver den gammeldags stemning så udmærket, at man næsten glemmer, hvilket århundrede man egentlig lever i.

Et andet sted blev der smedet rænker, for han kunne lugte frygten ... munterhed og begejstring var der også. Og Pin kunne lugte det hele: blodet, sveden, de salte tårer, sprutten, fisken fra havnearbejderne og de fremmede landes eksotiske dufte fra sømændene.
Man læser skiftevis om personerne overordnet og oplevelserne igennem Pins dagbog. Historien er sammenhængende på den måde, at man kan mærke al den tanke der er blevet lagt bag hvert kapitel, og man keder sig derfor ikke et øjeblik. Jeg kunne særligt godt lide karaktererne, der hver især har stor betydning for bogen. Det eneste, jeg ville ønske var anderledes ved bogen, er længden. Den måtte gerne være meget, meget længere, for 304 sider er slet ikke nok. Den er ligeså underholdende som Den Sorte Bog, som jeg også har læst, og den anbefales til alle, som kan lide en helt og igennem medrivende fortælling. Jeg er helt bestemt stor fan af F. E. Higgins og har planer om at læse de kommende bøger fra hende. Når du har læst Knoglemagi er jeg overbevist om, at du vil have det på samme måde som mig.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig hørt om den serie før, men nu er jeg i hvert fald blevet nysgerrig! Der er ikke meget der kan slå en medrivende roman i fantasy-genren. :)

    SvarSlet
  2. Det er realistisk fantasy - men stadigvæk fantasy. Den her serie blev hurtigt en af mine yndlings, fordi der er en særlig stemning, der følger med disse bøger. Jeg elsker det! :D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...