fredag den 6. april 2012

Cassandra Clare: Clockwork Prince

Indeholder spoilers, hvis man ikke har læst Clockwork Angel!

Originaltitel: Clockwork Prince
Forfatter: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #2
Forlag: Simon & Schuster
Sideantal: 502
Udgivet: 06-12-2011
Oversat til dansk: -
Læst på: Engelsk
Stjerner: 5/5

Tessa får sammen med Skyggejægerne en noget nær umulig mission, da Charlotte er ved at miste London Instituttet. De skal finde Magisteren, men da det viser sig, at de har en forræder iblandt dem, bliver missionen langt mere dødbringende, end den var til at begynde med.

Alt imens længes Tessa efter lunefulde Will, men er også ved at blive forelsket i Jem, som altid er der for hende. Vil hun nogensinde kunne vælge mellem de to parabatai? Og hvilke ødelæggende konsekvenser kan hendes valg få for dem alle?

"No one can live with nothing," he whispered. "Jem is all I have."
"You should have told him," said Magnus. "He would have chosen to be your parabatai anyway, even knowing the risks.
"I cannot burden him with that knowledge! He would keep it secret if I asked him to, but it would pain him to know it - and the pain I cause others would only hurt him more. Yet if I were to tell Charlotte, to tell Henry and the rest, that my behavior is a sham - that every cruel thing I have said to them is a lie, that I wander the streets only to give the impression that I have been out drinking and whoring when in reality I have no desire to do either - then I have ceased to push them away."

Det er nu ved at være noget tid siden, at jeg blev færdig med at læse Clockwork Prince, men når jeg bliver ekstremt begejstret for en bog, kan det til tider være svært at skrive en anmeldelse, der kan skildre min begejstring til fulde. Ikke desto mindre vil jeg prøve, eftersom det ville være synd at undlade at rose bogen til op over skyerne. For på mere end et tidspunkt ræsede mit hjerte derudad.

Romanen var ligeså fængende, ligeså følelsesmæssig og efterlod mig mindst ligeså hungrende efter en fortsættelse, som forgængeren, Clockwork Angel, i sin tid gjorde. Foruden mysteriet omkring Magisteren og hans tilholdssted, dykker bogen ned i Skyggejægernes politiske intriger og magtspil. London Instituttet er blevet Tessas nye hjem, og jeg sad inderligt og heppede på hende og hendes venner, mens de forsøgte at klare deres mission.

Det, der dog fik en større og større rolle, var trekantsdramaet imellem Tessa, Will og Jem. I denne fortsættelse lærer man om Wills fortid, der hidtil har været en hemmelighed. Og den var så sørgelig, at jeg helt fik lyst til at skælde Cassandra Clare ud for at udsætte sine karakterer for den slags. Uden decideret at erklære mig selv for Team Jem, så må jeg indrømme, at jeg har hovedkulds forelsket mig i ham, og jeg er spændt på - og samtidigt utrolig bange for - hvad hans sygdom i sidste ende vil gøre ved ham. Frk. Clare, du må meget gerne sende mig fortsættelsen ASAP. Det kommer lidt som en overraskelse for mig selv. Men det er gået op for mig, at jeg foretrækker The Infernal Devices over The Mortal Instruments, selvom begge serier står på min favoritliste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...