torsdag den 13. december 2012

Exam and The Hobbit

Jeg venter i åndeløs spænding på, at eksamensspørgsmålene til mit fag, Introduktion til Litteratur før 1800-tallet, bliver frigivet kl. 12.00 i dag. Har allerede en idé om, hvad jeg vil skrive om, men jeg vil ikke sætte mig fast på det i tilfælde af, at spørgsmålene ikke hænger sammen med min idé. Alt imens tænker jeg på Hobbitten, som jeg var inde at se på premiere i HFR 3D, hvor de kører med 48 i stedet for 24 billeder i sekundet.



Det var en super smuk film - ingen tvivl om det! Da jeg lige havde vænnet mig til den høje kvalitet, som kan virke lidt kunstig i starten, sukkede jeg flere over omgivelserne, blev fascineret af detaljerne ved skuespillernes fremtoning og nød igen at befinde mig den verden, Ringenes Herre i sin tid introducerede for mig. Musikken var som altid fænomenal, og jeg blev ligefrem ramt af gåsehud under dværgenes fællessang i begyndelsen. Wauw.


Jeg ikke har læst Hobbitten, og er derfor ude af stand til at udtale mig om bogen versus filmen, men uanset hvor meget jeg ønskede at forelske mig i filmen, faldt den til jorden med det vage plot og de udvandede replikker, der på ingen måde var skuespillernes skyld, da de spillede deres roller yderst fint. Trolde, der pudser næse i lommetørklæder, er simpelthen for tamt! Der blev gjort grin med for mange elementer, og jeg følte næsten, at jeg var gået ind i den forkerte biografsal og sad og så en Narnia-film (som jeg elsker, men som bare ikke er Tolkiens univers!).







Der vil nok være en del, som er uenige med mig i, at filmen er en skuffelse, men jeg forventede meget mere, end jeg fik, i hvert fald handlingsmæssigt, og jeg håber af den grund inderligt på, at de resterende dele af filmen bliver bedre. Meget bedre.

14 kommentarer:

  1. Jeg var inde og se den i 2D i går og jeg elskede den :) Bogen er jo en børnebog, hvor Ringenes Herre er meget mere dystre og alvorlige. Ikke dermed sagt at Hobbitten er en børnefilm eller skal være det, men man kan sagtens fornemme at den er skrevet i et noget lettere sprog.
    Jeg var absolut ikke fan af Ringenes Herre; jeg synes de kedelige. Men jeg er vild med Hobbitten og synes de sjove elementer fungerede fint. Jeg glæder mig i hvert fald til at se den næste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da heller ikke, fordi jeg slet ikke morede mig - det gjorde jeg - men der var bare et par scener, som jeg fandt decideret platte. Lidt synd, for hvis de var siet fra, så kunne det godt være, at jeg havde haft et bedre indtryk af filmen. Under alle omstændigheder, hver sin smag, og selv er jeg KÆMPE fan af Ringenes Herre-filmene, nogle er nogle af mine favorit film. :)

      Slet
  2. Jeg tror du skal læse Hobbitten først, for det lyder til at du er gået ind og se den med samme forventning til, hvad Ringenes Herre gav dig. Og de er to vidst forskellige universer - selvom historien er bundet på den samme ring og foregår samme sted.
    Hobbitten er en børnebog og især troldene er beskrevet meget børnevenligt med ting som børn naturligt vil finde morsomt.
    Jeg tror du vil få mere ud af det hvis du lige læser Hobbitten inden du ser film nr. 2 så kan du måske spare dig for forventningernes skuffelse ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også, at jeg gjorde på trods af, jeg forsøgte at lade være, da jeg godt vidste, at det var to forskellige film. Det var min plan under alle omstændigheder at få den læst på et tidspunkt, men det kan godt være, at jeg - som du foreslår - skal læse Hobbitten inden resten af filmene. :)

      Slet
  3. Det er jeg enig i. Min veninde og jeg snakkede også om at filmen flere steder var ufrivillig sjov.
    Jeg burde virkelig se Ringenes Herre igen, jeg er åbenbart den eneste, der ikke kan lide dem ;)

    SvarSlet
  4. Ærgerligt at din oplevelse med Hobbitten ikke var så god. Jeg skal selv ind og se den i næste uge, efter min mundtlige eksamen er overstået. Jeg har tænkt mig at se den i HFR 3D, men har hørt, at den kan gøre folk dårlige. Var det noget du oplevede? Jeg bliver nemt dårlig og lider af enhver form for transportsyge, så jeg håber det virkelig ikke. :/

    Forresten, hvad syntes du om vinterfinalen i Once Upon a Time? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også hørt, men jeg oplevede det ikke selv. Nu bliver jeg sjældent køresyg, så det kan selvfølgelig også godt have at gøre med det. Men HFR er ellers en ret interessant og anderledes måde at opleve filmen på.

      Jeg har forsømt Once Upon a Time en smule - har slet ikke set nogle afsnit siden det med kæmpen, så det kan jeg desværre ikke svare dig på. Men regner med at få set dem her i løbet af julen. ;)

      Slet
  5. Nu har jeg set filmen i HFR og jeg oplevede intet. Det var lidt svært i starten at vænne sig til 3D'en og jeg troede at biografen havde sat filmen til at spole frem, fordi Bilbo bevægede sig så hurtigt og frit. :D Men da jeg vænnede mig til det, var det fuldstændig naturligt. Det var en virkelig smuk film. Alle de landskaber og kulisser!

    God fornøjelse så. :) Og du slipper for at skulle vente for længe på næste afsnit. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg havde det på præcis samme måde, da filmen startede. Det virkede næsten helt unaturligt, men jeg er helt enig i, at filmen er super smuk! :)

      Slet
  6. Så lige du har deltaget i min sidste hækleopskrift giveaway. Du er velkommen til at deltage i den nye jeg har kørende, samt min Accessories giveaway

    SvarSlet
  7. Den var virkelig flot. New Zealand er virkelig Middleearth! :D

    Selvom det kun er den 23. i dag, så vil jeg på forhånd ønske dig en god jul. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Ringenes Herre er også årsagen til en af mine drømmeferiedestinationer er New Zealand

      Mange tak! Og rigtig god jul til dig. :)

      Slet
  8. Glædelig jul! Jeg håber, at du finder mindst én bog i aften under træet.

    www.breakingfree.dk/happythoughts

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker! :D Også rigtig glædelig jul til dig.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...