lørdag den 11. maj 2013

Teri Terry: Slettet

Originaltitel: Slated
Forfatter: Teri Terry
Serie: Slated #1
Forlag: Orchard Books
Sideantal: 488
Udgivet: 03-05-2012
Oversat til dansk: Slettet
Læst på: Dansk
Stjerner: 2/5

Kyla er blevet slettet; hun kan intet huske fra sit tidligere liv ... i hvert fald ikke i vågen tilstand. Men når drømmene - eller rettere mareridtene - indfinder sig hos hende, begynder fortiden langsomt at blive ridset op. Efter at blive placeret i sin nye familie, møder hun andre Slettede unge, og da folk omkring hende begynder at blive ført bort af Lordere, lovens håndhævere, opstår et væld af spørgsmål. Med spørgsmålene følger dog en fare, som Kyla før eller siden må se i øjnene.

Men jeg havde ikke lyst til at forlade mareridtet, selv om det var grusomt. Jeg er overbevist om, at jeg var lige ved at finde ud af noget vigtigt. Som om det at se mursten blive stablet oven på hinanden for at danne en mur satte noget i gang inden i mig. En form for genkendelse, en vej, der kan føre til en større forståelse af, hvem eller hvad jeg er, og hvad der er galt med mig - og jeg skal bare følge den.
Hvad forfulgte mig? Hvem var manden?
Glem, aldrig hvem du er, sagde han.
Men det har jeg jo.

Den dystopiske ungdomsroman, Slettet, har et ensformigt handlingsforløb, der duplikeres kapitel efter kapitel. Rytmen lyder således: skole - hjem - løb - gruppemøde - hospital - skole - hjem - løb - gruppemøde - hospital - skole - hjem - løb  og så videre. Forudsigeligeheden tager livet af det ellers interessante koncept omkring konsekvenserne af et fuldkomment overvågningssamfund i fremtiden, hvor der ikke er plads til at være anderledes hverken socialt eller politisk.

De grå karakterer holdte mig på afstand, så jeg aldrig rigtigt blev suget ind i Kylas verden, selvom der virkede til at være meget at udforske, og for at sige det mildt kedede jeg mig. Selv højdepunkterne indeholdte lidt for mange klichéer for min smag. Man må kun håbe på, at fortsættelserne vil gøre et bedre indtryk i den henseende. På trods af et ret negativt indtryk af bogen, er jeg dog alligevel lidt nysgerrig efter introduktionen af karakteren Hatten og den meget åbne slutning, der efterlader mange ubesvarede spørgsmål.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Nordisk Forlag, men holdningerne i anmeldelsen er helt mine egne.

4 kommentarer:

  1. Jeg er ked af, at du ikke kunne lide bogen så godt, men samtidig er jeg glad for ikke at være alene om det. Jeg synes nemlig også, at den er ensformig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det virker til, at der er ret delte meninger om den blandt bloggerne; en hel del virker begejstrede for den. Jeg har også læst din anmeldelse, og som du også påpeger er sproget foruden plottet ret kedeligt. Øv.

      Slet
  2. Åh, det var lækkert. Alle jeg ellers er stødt på har bare knuselsket den og rost den til skyerne, så har bare følt mig så malplaceret ved ikke at være helt forelsket i den. Den var da ikke decideret dårlig, den druknede bare lidt i gentagelser og lidt mere "blah" end jeg havde regnet med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - sådan havde jeg det også lidt til at begynde med - men nu bliver jeg nødt til at komme med en kliché selv: hver sin smag. ;) Jeg har givet den to stjerner, hvilket for mig betyder "den er OK"; på nogle punkter fandt jeg den dog decideret dårlig.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...