lørdag den 21. september 2013

Sarah J. Maas: Crown of Midnight

Indeholder spoilers, hvis man ikke har læst Throne of Glass!

Originaltitel: Crown of Midnight
Forfatter: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #2
Forlag: Bloomsbury
Sideantal: 420
Udgivet: 27-08-2013
Oversat til dansk: -
Læst på: Engelsk
Stjerner: 5/5

Friheden befinder sig langt ude i horisonten, imens Celeana agerer kongens nådesløse lejemorder. Men med hemmeligheder for selv sine nærmeste venner er hun i stand til at at udføre sine jobs, så kongen ingen mistanke får til hendes samvittighed.

Alt dette ændres dog, da hun en dag bliver beordret til at dræbe en gammel ven, som mistænkes for højforræderi. Dette job udsætter ikke kun Celeana selv for overhængende fare fra de mest uventede hjørner, men også bedsteveninden Nehemia, kronprinsen Dorian og ikke mindst personen tættest på hendes hjerte, Chaol.

Chaol kept staring as though he didn't know her, his body so very still. She wouldn't have him thinking her vulnerable, or foolish, or inexperienced - not when she'd worked so hard and sacrificed so much to get to this point. Maybe it had been a mistake to let him in; because the idea of him thinking that she was weak, that she needed to be protected, made her want to shatter someone's bones.

Sarah J. Maas' episke fantasyroman gav mig vinger, for jeg fløj henover de lidt over 400 sider på ingen tid, og da jeg landede, kunne jeg stadigvæk ikke begribe, hvor mange oplevelser, jeg havde fået med under turen. Jeg var såvel forpustet som følelsesmæssigt opbrugt. Hvis alle fortsættelser var ligeså fuldendte som Crown of Midnight, ville jeg have afsluttet langt flere serier i løbet af årene, og den lever ikke kun op til, men overgår ligefrem sin forgænger Throne of Glass.

Igennem Celeanas øjne udforskes slottet og resten af de gotiske omgivelser, som rummer et utal af mysterier; lige fra ældgamle gåder til vanskabninger, der lurer i bibliotekets skyggefulde korridorer. Selvom Celeana er frygtesløs, er det stadigvæk muligt at blive bange på hendes vegne. Og at beskrive hende som 'frygteløs' er muligvis for mildt, eftersom hendes personlighed præsenteres fra en helt ny og skræmmende vinkel i bogen, hvori man som læser endeligt finder ud af, hvordan hun har tilegnet sig sit verdensomspændende ry som nådesløs lejemorder. Den atypiske hovedperson er i sandhed noget af det bedste ved denne serie. Hun ønsker ikke at blive en heltinde, et symbol på håb, men skæbnen retter sig ikke efter ønsker.

Følelser imellem personerne udhviskes og tegnes atter op. Celeana, Chaol og Dorian er nærmest dømt til tragedie, men jeg nærer stadig et håb for en eventyrslutning; efter at være kommet ind på livet af samtlige af dem kan jeg ikke bære andet. Men det er ikke til at sige, hvordan forfatterinden vil bringe trådene sammen, og jeg har erkendt, at det eneste forudsigelige ved serien er uforudsigeligheden i den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...