søndag den 1. december 2013

Nyt på bogreolen #33

Glædelig jul! Det er blevet tid til at vende kalenderen til december, en af årets mest anticiperede måneder. Mine planer for måneden består af eksamensskrivning, fødselsdage og julefrokoster; der står også en masse læsning på programmet, når jeg d. 23. går på juleferie efter at have afleveret min eksamen i valgfaget Sense & Sensibility. Jeg vil starte 1. advent ud med at vise de bøger, der fandt vej til mig sidste måned (foruden bøgerne fra Bogforum).

Ovenstående bøger er to anmeldereksemplarer fra forfatterne selv; Blandet slik af Cecilie Sund Kristensen er allerede anmeldt, mens jeg stadig har Ti tyve tredive af Per Bloch til gode. Aspekter af bagsideteksten og det, jeg har skimmet af første kapitel, minder mig lige umiddelbart om Neil Gaiman's The Ocean at the End of the Lane, som jeg elskede, så jeg er spændt på at kaste mig ud i Blochs debutroman.

Jeg var så heldig at vinde Den Skyldige af Lisa Ballantyne hos People's Press. Det er en krimi-thriller, og selvom jeg ikke så tit tyer til den genre, har jeg indtil videre kun haft fine oplevelser med den, så jeg er optimistisk omkring Den Skyldige.

Her til sidst kan I spotte de bøger, som jeg selv har indkøbt. Paris af Edward Rutherfurd ville jeg oprindeligt have i en anden udgave, men den var desværre udgået, så jeg måtte nøjes med denne, der heldigvis også er ganske yndig. Jeg regner med at gøre bogen færdig i morgen, hvor anmeldelsen (højst sandsynligt) også vil blive postet; iblandt billederne fra Bogforum kan ses signeringen, som jeg fik med på vejen af forfatteren. 

Udgaven af Allegiant af Veronica Roth, som jeg færddiggjorde i går aftes, passer udseendesmæssigt til de to første bøger, på trods af de er på dansk. Self er Yann Martels postmodernistiske debutroman. Jeg placerede ham på en pedestal efter at have læst Life of Pi og ser derfor utroligt meget frem til at fordybe mig i hans fiktionsprosa med selvbiografiske elementer. 

Den sidste bog, The Madwoman in the Attic af Gilbert og Gubar, er sekundær litteratur, der blev henvist til på mit første semester, og som jeg igen og igen har fundet referencer til. Nu syntes jeg, at det var på tide at give den en fast plads på min bogreol, hvor jeg er sikker på, at den vil blive hevet ned fra i eksamensperioder og generelt igennem min uddannelsestid. Den beskæftiger sig med alle de store kvindelige forfattere såsom Jane Austen, Brontë-søstrene, George Eliot, Emily Dickinson og Mary Shelley.

PS. Vinderen af min fødselselsdags giveaway afsløres i morgen.

2 kommentarer:

  1. Du køber altid de fineste bøger. Din bogsmag er så inspirerende, og hvor gad jeg bare godt have fingrene i 'The Madwoman in the Attic'. Den lyder jo umådelig interessant, og du nævner jo mine yndlingsforfattere i flæng! Åh, suk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det sødt sagt af dig! Jeg kan kun gengælde komplimentet ved at sige i lige måde. Jeg brugte bogen til min forrige eksamen, og den er virkelig et stykke uundværligt feministisk sekundær litteratur. :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...